نگاهی به نقش معلمین در نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف

بدون‌تردید معلمین در نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب نقش بی‌بدیلی دارند.
نگاهی به نقش معلمین در نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف
1404/02/17 - 07:35
تاریخ و ساعت خبر:
216771
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان‌غربی، حجاب، عفاف و رعایت عفت و حیا در جامعه به عنوان یکی از ضرورت های دینی محسوب می‌شود که نهادینه‌سازی آن مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است و لازم است که با عزم راسخ در این زمینه گام برداشته شود.
هر قانونی برای اینکه در جامعه نهادینه شود در ابتدا باید در بین آحاد جامعه باور قلبی و ذهنی نسبت به آن شکل بگیرد، نقش معلمان در ایجاد و ترویج این باور بدون‌تردید انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق‌تر، ضروری و اساسی است و هر کسی به نوعی باید در این زمینه ایفای نقش کند ولی مسئولیت معلمین بیش از پیش محسوس است.
برای اینکه معلمین در این زمینه موفق شوند و نسل جدید جامعه را به سمت ارزش‌های دینی از جمله حجاب و عفاف سوق دهند، لازم است در این ارتباط فعالیت‌های علمی و فرهنگی را طراحی کرده و به مرحله اجرا بگذارند و از برنامه‌های خشک و کلیشه‌ای به صورت جدی بپرهیزند و مناسب با ذائقه نسل جوان رویدادهای مختلفی طراح شود و در خلال برنامه به شبهات، ابهامات و سوالات نیز پاسخ داده شود، تا آموخته‌‌ها با گذر زمان به بوته فراموشی سپرده نشود.
نهادینه سازی به معنای تعمیق، گسترش فرهنگ مترادف با ترویج بوده و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده نیز گامی به سوی حفظ فرهنگ متعالی محسوب می‌شود، پس معلمین قبل از اینکه هر گونه حرکتی انجام دهند، در ابتدا لازم است با الفبای کار تربیتی و فرهنگی شناخت کامل داشته باشند.
برای اینکه ارزش‌ها و باورها و معارف در جامعه به خوبی جایگاه خود را کسب کند لازم است که با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملا مدرن و موثر به فعالیت پرداخته شود، برای اینکه هر یک از مراحل پیش گفته اجرا و عملیاتی شود، حرکت جمعی موردنیاز است به طوری که باید به این باور دست پیدا کنیم که امور تربیتی فقط بر عهده معلمین پرورشی و معلمین قرآن نیست، بلکه هر معلم می‌تواند با نوع رفتار، پوشش و کردار خود به شخصیت اثرگذاری تبدیل شود که دانش‌آموزان در هنه شئون از او الگوبرداری کنند.
معلمین باید در نظر داشته باشند گستره فعالیت‌های تربیتی و اعتقادی به گروه و دوره خاصی محدود نشود، بنابراین، برای نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت، در یک دوره‌ای نشستن پای منبر سخنرانان و روحانیون اثرگذار بود، اما در برهه کنونی کارهای تربیتی باید رنگ و بوی جذاب و دلنشین پیدا کرده و از ظرفیت سینما، تلویزیون و ... بهره گرفته شود.
آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند، به ویژه آموزش و پرورش و جامعه بزرگ معلمان در همه دوره‌ها در راس همه نهادها قرار داشته و به معنای واقعی کلمه نقش کلیدی دارد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب و عفاف ، نقش تربیت معلمان، فرهنگ سازی عفاف و حجاب ، آموزش و پرورش
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آذربایجان غربی
V
آرشیو