یادداشت / محمد امین مرادی دکتری علوم سیاسی
زخم کاری پهلوی بر چهره هویت، حرمت و انسانیت زن ایرانی
در ایران قبل از انقلاب اسلامی زن با تبعیت از سیاستهای شیطانی مال آن زمان غرب در جایگاه حقیقی و واقعی خود آنگونه که باید قرار نداشت، در مسئولیت های اجتماعی نقش چندانی ایفا نمی کرد، هویت حقیقی اش در زدودن حیا و عفت توسط حاکمان وابسته پهلوی و کنار زدن نمادهای دینی مورد هتک حرمت قرار می گرفت.
1401/11/21 - 10:48
تاریخ و ساعت خبر:
145093
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خراسان شمالی : : یکی از موضوعاتی که همواره در معرض آراء و تفسیرهای گوناگون قرار داشته و دچار افراط و تفریط بوده شخصیت و جایگاه فردی، اجتماعی و خانوادگی زن در جامعه است.
جایگاهی ارزشمند و متعالی که در جوامع مختلف به ویژه در قرون اخیر به نام آزادی و برای کسب قدرت و ثروت از هجوم و دستبرد غارتگران در امان نبوده و از راه حقیقی خود خارج گردانده به ویژه در جامعه غربی، به جای سعادت در مسیر شیطانی حرکت کرده است.
در ایران قبل از انقلاب اسلامی زن با تبعیت از سیاستهای شیطانی مال آن زمان غرب در جایگاه حقیقی و واقعی خود آنگونه که باید قرار نداشت، در مسئولیت های اجتماعی نقش چندانی ایفا نمی کرد، هویت حقیقی اش در زدودن حیا و عفت توسط حاکمان وابسته پهلوی و کنار زدن نمادهای دینی مورد هتک حرمت قرار می گرفت، ارزش گزاری دینی که متعالی ترین آن در آیات قرآنی برای زن مسلمان آورده شده، مورد غفلت قرار گرفته بود. در حالیکه در خلقت، نقش فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی عبادی با مردان و سایر انسان ها در جامعه یکسان قلمداد می گردند. و نیز در دیگر آیات قرآنی مایه ی سکینه و آرامش است، وجعل منها زوجها لیسکن الیهاست.
مایه عشق و رحمت است! نقشهای متفاوتی در جایگاههای متفاوت دارد، یک جا در خلقت، او را برابر و یکسان با سایر انسان ها و مردان میداند، ان المسلمین والمسلمات والمومنین والمومنات...
اینجا نقش فردی و کسب معنویات مطرح است، یک جا نقش همسری میگیرد که مایه عشق و آرامش و سکینه است، یک جا نقش مادری بر عهده میگیرد و به واسطه فرزندی که حمل میکند احسان کردن به او کنار احسان به خداوند قرار داده میشود، و یک جا نقش اجتماعی و سیاسی بر عهده می گیرد حتی حضور در جهاد.
در تمامی این موقعیتها یک زن مسلمان حضورش با شرایط خاص خود و هویت واقعی اش میسر و امکان پذیر است، در حالیکه در رژیم طاغوت تمامی این موضوعات به واسطه غوطه ور بودن حکام فاسد در فرهنگ غرب با انگیزه های فاسد مورد دستبرد قرار داشت تا به نام آزادی، برهنگی و ولنگاری را ترویج و با فرهنگ دینی و اسلامی مقابله کنند.
با وقوع انقلاب اسلامی و بازگشت به اسلام ناب از سوی امام و احیای شخصیت زن مسلمان در نظر و عمل جلوه ای دیگر پیدا کرد.
امام میفرمایند زن مربی و مدیر خانواده است و دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آن تربیت میشود و مادر رحمت و عطوفت رب العالمین است.
در سیاست و اجتماع امام میفرمایند به همان اندازه که مردان در صحنه های اجتماعی و سیاسی وارد میشوند به زنان نیز اجازه داده شده و آنها را حافظان جامعه اسلامی قلمداد میکنند.
برگرداندن هویت حقیقی زن به جامعه آنگونه که اسلام برای یک زن مسلمان در امور فردی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی و حتی نوع حضورش در اجتماع و نوع پوشش اش در نظر گرفته که از آن به عنوان الگو نام میبرد و اسامی زنان نمونه همانند حضرت مریم و همسر فرعون را نام برده و در مقابل زنان نوح و لوط به عنوان خیانتکار، انقلاب اسلامی این هویت واقعی را برگردانده و زنان جمهوری اسلامی الگوی زنان دیگر و مومن در سایر جوامع و در عرصه های مختلف محسوب میشوند، و این الگو سازی انقلاب اسلامی را یکی از بزرگترین خدمات انقلاب به زنان ایران و زنان در سراسر گیتی میتوان نام برد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه