کدام رژيم غذايي در جلوگيري از سرطان پروستات موثر است؟

غذاهاي غني از ريزمغذي‌هاي خاص همراه با ميوه‌ها و سبزيجات رنگارنگ ممکن است از سرطان پروستات جلوگيري کرده و اثرات مخرب پرتودرماني را به حداقل برسانند.
کدام رژيم غذايي در جلوگيري از سرطان پروستات موثر است؟
1402/04/06 - 18:25
تاریخ و ساعت خبر:
149439
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - غذاهاي غني از ريزمغذي‌هاي خاص همراه با ميوه‌ها و سبزيجات رنگارنگ ممکن است از سرطان پروستات جلوگيري کرده و اثرات مخرب پرتودرماني را به حداقل برسانند.
به نقل از هلث، دانشمندان دانشگاه استرالياي جنوبي نشان دادند که بيماران مبتلا به سرطان پروستات بيشتر در معرض سطوح پايين سلنيوم، لوتئين، ليکوپن، آلفاکاروتن و بتاکاروتن در خون هستند.
محققان دريافتند، مرداني که سطوح پاييني از اين ريزمغذي‌ها را دارند دو برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. در مقابل، سطوح بالاي آهن، گوگرد و کلسيم در خون اين خطر را دو برابر مي‌کند که نتيجه رژيم غذايي غربي است که کمبود غذاهاي گياهي و سرشار از گوشت دارد.
نزديک به ?? درصد از بيماران مبتلا به سرطان پروستات تحت پرتودرماني قرار مي‌گيرند، افزايش آسيب دي ان اي با کمبود سلنيوم و ليکوپن مرتبط است.
رژيم غذايي سرشار از سبزيجات برگ سبز و ميوه‌هاي رنگارنگ حاوي کاروتنوئيدها (لوتئين، زآگزانتين، ليکوپن، آلفاکاروتن و بتاکاروتن) فوايد بسياري براي سلامتي مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي دارد.
نمونه‌هايي از غذاهاي غني از کاروتنوئيد شامل کلم پيچ، اسفناج، کلم بروکلي، هويج، سيب زميني شيرين، کدو تنبل، کدو، گوجه فرنگي، پاپايا، انگور، خربزه و هلو است. غذاهاي غني از سلنيوم شامل آجيل برزيلي، بادام هندي، تخم مرغ، تخم کدو تنبل، ماهي تن، ساردين، ميگو، لوبيا پخته شده و برنج قهوه‌اي است.
دکتر پرمال ديو، يکي از محققان اين تحقيق اشاره کرد که بهترين راه براي به دست آوردن سلنيوم و ليکوپن از غذاها، منابع طبيعي به جاي مکمل‌هاست.
توصيه ما اين است که رژيم غذايي مديترانه‌اي را با کمک گرفتن از يک متخصص تغذيه اتخاذ کنيد زيرا افراد مواد مغذي را بر اساس غذا، سيستم گوارشي، ژنوتيپ فرد و احتمالا ميکروبيوم وي به روش‌هاي مختلف جذب مي‌کنند. ژنوتيپژنوتيپ به کل يا قسمتي از اطلاعات ژنتيکي يک فرد، گفته مي‌شود.
اين تحقيق نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مرداني که سطوح ليکوپن کمتر از ?.?? ميکروگرم در ميلي‌ليتر و سطح سلنيوم کمتر از ??? ميکروگرم در ليتر داشتند، افزايش مي‌يابد همچنين آنان نسبت به راديوتراپي آسيب‌پذيرتر بودند.
سرطان پروستات يکي از کشنده‌ترين سرطان‌ها در مردان است اما تاکنون تاثير کمبودهاي تغذيه‌اي بر اين بيماري به طور کامل بررسي نشده است.
دکتر ديو افزود: شواهد قوي وجود دارد که اضافه وزن و قد بلند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي‌دهد.
البته رژيم‌هاي غذايي سرشار از لبنيات و ويتامين E کم نيز ممکن است اين خطر را افزايش دهند اما شواهد کمتر واضح است. روغن جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، بادام زميني، آووکادو، برگ چغندر، انبه، کيوي، ماهي قزل آلا و تخم مرغ ازجمله غذاهاي سرشار از ويتامين E هستند. نتايج اين تحقيق در نشريه Cancers منتشر شده است.
ايسنا
انتهاي پيام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رژيم غذايي، سبزيجات، سرطان پروستات، لبنيات، ميوه ها و سبزيجات ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو