بازخوانی نظام اندیشه‌ای استاد مطهری

دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری در تعلیم و تفکر فراتر از نگاه مادی و متفاوت از دیگران بود. او نه تنها به ابعاد روحی انسان توجه داشت، بلکه آن را به عنوان پایه اساسی انسانیت به شمار می آورد و انسان را از این زاویه به عنوان گل سر سبد هستی و خلیفه خدا در نظر می‌گرفت.
بازخوانی نظام اندیشه‌ای استاد مطهری
1403/02/16 - 13:37
تاریخ و ساعت خبر:
192819
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان تهران: به نام خدایی که خالق انسان هایی است که سربازان مومن و پیرو حق تربیت می‌کنند ؛
صحبت ما صحبت از پیامبران و ائمه معصوم نیست؛ صحبت ما از استادی است که در زمان خودش برترین و بهترین بوده است. استادی حق طلب، حق جو و حق گو. استادی که بعد از شهادتش کلمات و کتاب هایش زنده تر از قبل هستند استادی که هنوز در قلب و روح ما زنده و از سخنانش درس زندگی می‌‎گیریم. وی که حب علی(ع) را در سینه داشت و مانند مولایش طرف دار حق و حق طلبی بود، در 13 بهمن ماه هزار و دویست و نود و هشت در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. استادی که حامی رهبر عظیم شأن انقلاب امام خمینی (ره)بود .
انقلاب اسلامی اساتید متفکر و نخبه ای داشته است که یکی از شاخص‌ترین آنان، شهید مرتضی مطهری است.
تفاوت تعلیم و تفکر این معلم و استاد عزیز در این بود که فراتر از نگاه مادی باشد و نه تنها به ابعاد روحی انسان توجه داشت، بلکه آن را به عنوان پایه اساسی انسانیت به شمار می آورد و انسان را از این زاویه به عنوان گل سر سبد هستی و خلیفه خدا در نظر می‌گرفت. این نوع دید تربیتی بسیار مفید و آموزنده و متفاوت بود . استاد مطهری از تبار نادر عالمان برجسته و صاحب نظر معاصر در مسائل اسلامی است، که دیدگاه وی به عنوان یک متخصص و نظریه پرداز انقلاب اسلامی، از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار است. گرچه آن شهید فرصت آن را نیافت تا به طور مبسوط درباره ی اندیشه ی سیاسی اسلام سخن بگوید، اما در لابه لای آثار خویش، مباحثی را طرح نمود که بخشی از اندیشه ی سیاسی وی را آشکار می نماید.
این استاد شهید در آثار و سخنرانی های به جامانده اش به چند مسئله ای که امروزه مسئله نه تنها جهان اسلام است بلکه مسئله تمام کسانی که غیرت و شرف و مردانگی در آنها زنده است اشاره دارد. به عنوان مثال این سخنش که می‌گفت : «اگر حسین بن‏ علی بود، می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر ۱۳۰۰ سال پیش مرد، شمر امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان می‏خورد.»
این سخن استاد به این معنی نبود که عزاداری برای امام حسین (ع)واجب و ضروری نیست بلکه به خاطر این است که اگر امام حسین (ع)امروز بود از فلسطین دفاع می‌کرد؛ دفاع از مظلومان فلسطین ربطی به مسلمان بودن ندارد بلکه نماد شرف و مرد بودن است. سخن استاد این بود که اگر می‌خواهیم در مکتب حسینی باشیم باید پشتیان جبهه حق و مظلوم که امروزه فلسطین است باشیم .
دیدگاه بعدی استاد در مورد حجاب زنان است که یکی از مسائل امروزی است. ایشان بسیار زیبا برایمان شرح دادند. از نظر وی حجاب ۴ فلسفه دارد؛ ۱-آرامش روانی۲-حفظ ارزش و بالا بردن احترام زن ۳-استحکام پیوند خانوادگی ۴-استواری اجتماع.
به نظر من منظور ایشان از این چهار تعبیر این است :
آرامش روانی حجاب را باید تجربه کرد آرامشی وصف ناپذیر از جنس حضرت زهرا (س)و نگاه مهربانش که خود فلسفه ای دارد حفظ حجاب مانند گفته های رهبر معظم انقلاب وقار است متانت است حجاب باعث بالا رفتن شخصیت و احترام زن در جامعه می‌شود؛ وقتی حجاب باشد در جامعه ای امنیت جامعه بیشتر می‌شود عفاف و پاکدامنی جامعه بیشتر می‌شود صمیمیت خانواده صمیمت بین زن و شوهر بیشتر می‌شود و با اطمینان و امنیت و دوری از نگاه های هوس آلود زن می‌تواند در جامعه حضور پیدا کند حجاب برای امنیت زن است.
حجاب زن موجب امنیت جامعه می‌شود و این آرامش و تحکم پیوند خانواده وصل به حجاب زن در جامعه است. ان‌شاءالله عزیزانی که تحت تاثیر رسانه های مادی گرای غرب قرار گرفته و تمدن خود را فراموش کرده اند متوجه این امر و امینت جامعه و خانواده باشند‌.
این استاد گرانقدر در 11 اردیبهشت سال هزار و سیصد و پنجاه و هشت با سمت رئیس مجلس شورای اسلامی به دست گروهک تروریستی فرقان به شهادت رسید.
سالها از شهادت این استاد می‌گذرد. اما سخنان و آثارش همچنان چراغ راه است و شاگردان و دانش آموختگان این مکتب روز به روز افزوده می‌شود.
یادداشت به قلم: نرگس فعلی
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نظام اندیشه‌ای استاد مطهری، شهید راه تفکر و اندیشه ای، یادداشت، نرگس فعلی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مناسبت ها
V
آرشیو