نقش بی‌بدیل ماما در افزایش نرخ رشد جمعیت

در جامعه امروزی و با توجه به افزایش مخاطرات بارداری، ماما نقش غیرقابل انکاری در سلامت مادران باردار و ارتقای نرخ رشد جمعیت دارد بر همین مبنا نیازمند توجه جدی مسئولان هستند.
نقش بی‌بدیل ماما در افزایش نرخ رشد جمعیت
1403/02/16 - 09:59
تاریخ و ساعت خبر:
192933
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به نقل از مرصاد؛ موضوع جمعیت و فرزندآوری یکی از موضوعات اصلی هر کشوری برای بقا و تدوام نسل است و کشورهای مختلف جهان برای جلوگیری از پیری جمعیت و افزایش فرزندآوری سیاست‌های خاص و ویژه‌ای را اتخاذ می‌کنند.
بسیاری از کشورهایی که در دهه‌های گذشته سیاست‌های کنترل جمعیت را در پیش گرفتند پس از وقوع خطرات پیری جمعیت سیاست‌های خود را تغییر داده و مشوق‌های بسیاری را برای خانواده‌ها در نظر گرفتند تا بتوانند نسل پویایی را برای ادامه راه بقای کشور خود داشته باشند.
یکی از موضوعاتی که سبب پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری در کشورهای مختلف جهان شده است باورهای غلط فرهنگی و ترویج سبک زندگی اشتباه به نام فرزند کمتر زندگی بهتر است که در این راستا باید زوج‌های جوان را نسبت به این باورهای غلط آگاه کرد.
پنجم ماه مه در تقویم جهانی که امسال مصادف با ۱۶ اردیبهشت‌ماه است به نام روز جهانی ماما نامگذاری شده که شغل مقدس و مهمی در نظام بهداشت و درمان برای حفظ سلامت مادران باردار و فرزندان آنها است.
وظیفه ماما حفظ سلامت مادر و نوزاد قبل از بارداری، در طول بارداری و مراقبت‌های پس از زایمان است که یک کار تخصصی در حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود و حتی ماما می‌تواند در مشاوره پیش از ازدواج تأثیرگذار باشد.
نقش موثر متخصصان مامایی در اجرای طرح جوانی جمعیت
قباد محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ۱۶ اردیبهشت‌ماه همزمان با تقویم جهانی به نام روز جهانی مامایی نامگذاری شده و شعار جهانی امسال مامایی راه‌حلی برای بحران‌های زیست‌محیطی نام گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: شعار امسال روز مامایی با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در کشورمان هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت است که ۶۰ درصد تکالیف اجرای قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
محمدی بیان کرد: با توجه به قانون جوانی جمعیت و تکالیف وزارت بهداشت، حوزه مامایی بیشترین سهم را در اجرای این قانون دارند و بیشترین کنش را با زوجین دارند در واقع آنها در حوزه بهداشت، مشاوره ازدواج، مراقبت بارداری، آموزش‌های لازم فعال‌اند.
وی ادامه داد: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، ترویج زایمان طبیعی به کمک متخصصان مامایی در دستور کار قرار گرفته و اطلاع‌رسانی خطرات سزارین به عنوان تهدید نسل به مادران باردار گوشزد می‌شود درحالی‌که زایمان طبیعی سبب کاهش خطرات فرزندآوری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: همچنین ارائه مشاوره و اصلاح سبک زندگی در زوجین جوان و اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از روش‌های جلوگیری از بارداری به اطلاع خانواده‌ها می‌رسد.
محمدی خاطرنشان کرد: متخصصان رشته مامایی در چهار حوزه بهداشت، درمان، مراکز خصوصی و آموزش در دانشکده پزشکی مشغول فعالیت هستند و در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مشاوره و آموزش‌های لازم را به زوجین و مادران باردار ارائه می‌کنند.
وی اضافه کرد: در استان کرمانشاه ۸۵۰ متخصص و کارشناس مامایی وجود دارد که با تخصص خود در حوزه‌های مختلف به خانواده‌ها برای بهداشت و درمان و سلامت خانواده به‌ویژه مادران باردار و فرزندان کمک می‌کنند.
اجرای طرح نفس برای جلوگیری از سقط جنین
مریم موحد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مامایی رشته مقدس و مهمی در حوزه بهداشت و درمان است زیرا اولین کسی که بارداری مادر را تشخیص می‌دهد و به تولد نوزاد کمک می‌کند ماما است.
کارشناس حوزه مامایی تصریح ‌کرد: کارشناسان و متخصصان حوزه مامایی در مراقبت‌های بارداری، سلامت روحی و روانی مادران، مشاوره و افزایش سطح آگاهی زنان نقش مؤثر و هدایت‌گری دارند.
موحد با اشاره به خدمات متخصصان مامایی به مادران باردار، گفت: ارائه مشاوره قبل از ازدواج، آموزش مادران پیش از بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری و آموزش‌های پس از زایمان از وظایف کارشناسان مامایی است که در تمام دوران بارداری در کنار مادر و نوزاد حضور دارند.
وی ادامه داد: کارشناسان مامایی با حضور در مراکز بهداشتی از نخستین لحظات تشخیص بارداری فعالیت و مراقبت‌های خود را آغاز می‌کنند و با دلسوزی در کنار مادران در مراکز بهداشتی و بیمارستان حضور دارند و مادران باردار را هیچ‌گاه رها نمی‌کنند.
مسئول اجرای طرح نفس در استان کرمانشاه گفت: طرح نفس در راستای جلوگیری از سقط جنین همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه آغاز شده، تا بتوانیم در راستای عمل به سیاست‌های جوانی جمعیت از سقط عمدی جنین خودداری کنیم.
موحد خاطرنشان کرد: سقط جنین در دین مبین اسلام حرام است و خداوند نسبت به آن هشدار می‌دهد و برای آن دیه مشخص می‌کند که هدف از اجرای طرح نفس جلوگیری از سقط عمدی جنین است.
کارشناس مامایی عنوان کرد: در طرح نفس با کمک کارشناسان حوزه مامایی نسبت به شناسایی مادران باردار به ویژه مادرانی که قصد سقط جنین در آنها بیشتر است اقدام خواهیم کرد تا بتوانیم از این اقدام غیرشرعی و غیرقانونی جلوگیری کنیم و اصلاح روش‌های غلط را در جامعه داشته باشیم.
با توجه به مواجهه مستقیم مبحث فرزندآوری با افراد ماما، رفع مسائل این قشر در افزایش انگیزه آنها برای خدمت‌‌رسانی بیشتر و تحقق اهداف نظام سلامت بسیار موثر است که امیدواریم مبنای عمل متولیان امر قرار گیرد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مامایی - بهداشت - افزایش جمعیت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کرمانشاه
V
آرشیو