دختران حزبالله؛ میراثداران زینب(س) و نماد جهانی ایثار و مقاومت |
چگونه روحیه ایثار زن ایرانی، به الگویی جهانی برای مقاومت تبدیل شد |
|
در دل آتش و خون، در میان ویرانههای غزه و در خیابانهای جنوب لبنان، نسلی جدید از زنان قهرمان قد برافراشتهاند. آنها نه با اسلحه، که با ایمانی آهنین، سنگر فرهنگ و مقاومت را میسازند. نگاهی به تاریخچه ایثارگریهای زنان ایران در هشت سال دفاع مقدس نشان میدهد که این زنان، که الگوی خود را در زن انقلاب اسلامی میجویند،همگی میراثداران مستقیم قیام زینب کبری(س) هستند. امروز، این میراث تنها به جغرافیای ایران محدود نمانده؛ بلکه به یک ایده جهانی مقاومت تبدیل شده و دختران و زنان فلسطین و لبنان، پرچمداران جدید این راه شدهاند. |
|
گلستان - در دوران دفاع مقدس، زن ایرانی، خط بطلانی بر تعارضات و دوگانگیهای تحمیلی غرب و شرق کشید و با هویت یکپارچهی خود خط جهاد را پی گرفت. این حضور جهاد گونه مدیون پیوندی است که زنان دفاع مقدس توانستند بین امروزشان با حضرت زینب سلام الله علیها برقرار کنند و این گونه از عنصری منفعل و در حاشیه به هویتی مقاوم و تاریخ ساز تبدیل شوند. نگاهی به روایت های زنان دفاع مقدس به خوبی نشان میدهد که چگونه فرهنگ مقاومت خلق نفس مقاوم زنانی است که خود را در پیوند با ولایت قرار دادند و از دل مصیبت ها و زخم ها سلحشوری و حماسه آفریدند. و با مدد از حضرت زینبی که در برابر مصیبت عظمای کربلا مویه و شکوه نکرد به مادریِ مقاومت برگزیده شدند .
امروز اما این میراث، مرزها را درنوردیده است. در لبنان، واژه دختران حزبالله تنها به معنای همراهی سازمانی نیست، بلکه به هویتی مقاومتی اشاره دارد. زهرا قبیسی، یک زن جوان اهل جنوب لبنان، در این باره میگوید: بانوان ایرانی الگویی برای بانوان لبنانی هستند، ما در لبنان بسیار تحت تأثیر جامعه ایرانی قرار گرفتیم و رشد و پرورش ما بر اساس الگوبرداری از شماست. زن ایران الگو برای ما بوده و هست، بویژه نقش اساسی و مهم آنها در انقلاب اسلامی و در تصمیم گیری های مهم سیاسی در ایران و در صنایع علمی و نظامی و نقش بزرگ با نوان در نهضت و بیداری جامعه اسلامی و تاثیر پذیری از بانوان و مجاهدان شهید ایرانی که از زیر بار مسولیت جهادی خود شانه خالی نکردند و آن را تنها بر عهده مردان نگذاشتند و در مسابقه جهاد در کنار مردان ایرانی به حق ایستادگی کردند. شما حجتی بر ما و بر تمام زنان جهان هستید، چرا که شما الگویی برای زن پیشرفته،گرامی، پاکدامن و بلند همت و فعال در جامعه هستید.
این انتقال فرهنگ، نشاندهنده آن است که الگوی زن انقلابی و مقاوم ایرانی، از مرزها گذر کرده و به یک گفتمان مسلط در میان زنان جبهه مقاومت تبدیل شده است.
پیوند نسل جدید زنان در جبهه مقاومت با زنان قهرمان دفاع مقدس، یک پیوند خونی نیست، بلکه پیوندی ایدئولوژیک و عقیدتی است. این انتقال حداقل در سه سطح اتفاق افتاده است:
در سطح معنایی، مفهوم «زن زینبگونه» که در ایران با مصادیق عینی پر شد، امروز به یک کهنالگو تبدیل شده است. این کهنالگو زنی است که در عین حفظ کرامت و ارزشهای خود، در میدان مبارزه حاضر میشود و با ابزارهای فرهنگی، اجتماعی و گاه نظامی، از حق دفاع میکند.
در سطح ارتباطی، این انتقال از طریق رسانهها، ادبیات، شبکههای اجتماعی و تبادلات فرهنگی بین ملتهای مقاومت صورت گرفته است. مبارزه مشترک در برابر یک دشمن مشترک (صهیونیسم و استکبار جهانی)، این الگو را تقویت کرده است.
و در سطح کنشی، زنان در لبنان و غزه، امروز دقیقاً همان نقشهایی را ایفا میکنند که زنان ایرانی در چهار دهه قبل: امدادگری، آموزش، تبلیغ، تولید محتوا، حفظ روحیه و حتی در مواردی، مبارزه مسلحانه. این تکرار نقشها، نشان از جهانی شدن یک الگوی موفق دارد.
امروز، نام «زینب» تنها نام یک شخصیت تاریخی نیست؛ بلکه به یک «مکتب» تبدیل شده است. مکتبی که پیروانش از حله در عراق تا خیابانهای تهران و از محلههای جنوب بیروت تا کوچههای غزه پراکندهاند. دختران حزبالله در لبنان و دختران حماس در فلسطین، وارثان راستین همان زینبهای ایران هستند. آنها ثابت کردهاند که روحیه ایثار و مقاومت، موروثی نیست بلکه اکتسابی است؛ از طریق ایمان به حقانیت یک راه و پیروی از الگوهایی که پیشتر این مسیر را پیمودهاند.
بنابراین، «زن زینبگونه» دیگر یک مفهوم صرفاً ایرانی نیست؛ او یک الگوی جهانی مقاومت است که هر روز در نقطهای جدید از جهان متولد میشود و شعله آرمان آزادی را روشن نگاه میدارد.
✍️هانیه کثیری
طلبه و پژوهشگر الگوی سوم |