یادداشت؛ |
صلح امام حسن،شجاعانه مقاومت برای بقای اسلام |
|
صلح امام حسن (ع) نه نشانهای از ضعف، بلکه یک راهبرد هوشمندانه برای افشای چهره واقعی دشمن و حفظ اسلام از ضربهای مهلک معرفی میشود. این اقدام تاریخی، زمینهساز قیام عاشورا و بقای اسلام تا به امروز بود. |
|
در همدان ،سیما یونسی در یادداشتی با اشاره به بخشی ازکتاب 250 ساله حضرت آیت الله خامنه ای نوشت :جنگ نظامی را امام حسن با آن دشمنی که قبلا باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود متوقف کرد تا جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی، جنگ تبلیغاتی و جنگ اسلامی خود را با او شروع بکند. نتیجه این شد، که بعد از آنی که امام حسن ع به شهادت رسید. امام حسین علیه السلام هم ده سال دیگر همان راه امام حسن را ادامه داد، وضعیت دنیای اسلام به آن جایی رسید که دیگر می توانست فرزند پیغمبر یعنی فرزندی از فرزندان پیغمبر آن چنان شهادتی را بپذیرد که تا آخر تاریخ دنیا آن شهادت بماند همچنانی که ماند، و منشأ آثار مقاومتآمیز و بزرگ بشود هم چنان که شد، و اسلام را زنده نگه بدارد همچنان که زنده نگه داشت، این کار امام حسن ع بود.
در مورد کار امام حسن ع ما هیچ درصدد نمی آئیم از موضع دفاع حرف بزنیم که چرا صلح کرد و چه موجباتی داشت، امام حسن ع اگر صلح نمی کردند یقینا اسلام ضربه می دید، برای خاطر اینکه آن چهره افشا نشده بود، مردم هنوز حقایق را نمی دانستند، آن قدر نمی دانستند که هزاران نفر یا صدها هزار نفر از سربازان امام حسن حاضر شدند با آن طرفی که با امیرالمؤمنین جنگیده بود دیگر نجنگند. تبلیغات و پول و کارهای گوناگون سیاسی آن چنان جو بدی به وجود آورده بود که امام حسن اگر آن روز خود را و جان خود را و جان اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست می داد چیزی از اسلام باقی نمیماند. بعد از چند سالی نام علی و نام حسن و نام حسین و نام افتخارات صدر اسلام و نام آن همه حوادث آموزنده اگر در لابلای کتابها می ماند هم برای مدت زیادی نمیماند و به درستی و تحریف نشده نمی ماند؛ این کار امام حسن بود. وقتی شما جمعبندی می کنید، می بینید کار امام حسن ع با کار امیرالمؤمنین ع، با کار امام حسین ع با کار همهی ائمه دارای یک مضمون و یک معنا است.
آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادند️ و من به شما بگویم برادران و خواهران من، {امام حسین} امام حسن یکی از شجاعانهترین اقدام ها را برای انجام این تکلیف انجام داد، چرا؟ برای خاطر اینکه به دیگران، به پیغمبران، به پیغمبر اسلام، به امیرالمؤمنین، به همهی ائمه فقط دشمنان بودند که طعن می زدند، اما پیچیدگی کار امام حسن ع و ظرافت آن موضع آنچنان بود که حتی دوستان او هم به او طعن می زدند. حجربنعدی ها هم نمی دانستند و به او «یا مذل المؤمنین» می گفتند اما صبر کرد.
امام حسن بعد از حادثهی متارکهی جنگ، بنا کرد تشکیلات دهی و سازماندهی، آن کاری که آن زمان انجام نشده بود لزومی هم نداشت، امکان هم نداشت، یک
سازماندهی عظیم شیعی را به وجود آوردند این همان سازماندهی است که شما در کوفه، در مدینه، در یمن، در خراسان، در مناطق دور دست حتی نشانههای او را میبینید زمان امام حسین ع و بعد از ماجرای شهادت امام حسین ع همان سازماندهی بود که ماجرای توابین را به وجود آورد، ماجرای مختار را به وجود آورد، ماجراهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنی امیه پایین بیاید. این تشکیلات زمان امام حسن ع بود که امام حسین ع وقتی شهید می شد می دانست که دنبال خودش یک تشکیلاتی را دارد باقی میگذارد که اینها پرچم را بالا نگه خواهند داشت و نمی گذارد که قضیه لوث بشود و حقیقت مکتوم بماند.
۱۳۶۵/۰۳/۰۴
سیما یونسی |