|
شوکه شدن بازار رباتهای انساننما از قیمت ربات جدید چینیها |
|
شرکت چینی یونیتیری(Unitree) ربات انساننمای خود را با قیمت تنها ۵۹۰۰ دلار عرضه میکند، قیمتی که بازار رباتهای انساننما را شوکه کرده است. اقدام این شرکت فشار بر رقبای آمریکایی و اروپایی را که برای کاهش هزینهها تلاش میکنند، تشدید میکند. |
|
شرکت یونیتیری روبوتیکس(Unitree Robotics) مستقر در هانگژوی چین از ربات انساننمای خود موسوم به R1 با ۲۶ مفصل و تنها با قیمت ۳۹ هزار و ۹۹۹ یوان (حدود ۵۹۰۰ دلار) رونمایی کرده است.
این ربات که با عنوان «متولد شده برای ورزش» به بازار عرضه میشود، در ویدئوهای منتشر شده توسط این شرکت در حال چرخیدن، دویدن در سراشیبی و بلند شدن سریع از زمین نشان داده شده است. چنین حرکاتی معمولاً برای رباتهای بسیار گرانتر ممکن است.
«یونیتیری» میگوید این ربات به جای علاقهمندان، توسعهدهندگان انفرادی و تیمهای تحقیقاتی در مراحل اولیه را هدف قرار داده است و سختافزار واقعاً توانمندی را ارائه میدهد که قبلاً در محدوده قیمتی زیر پنج رقمی دیده نشده بود.
ربات انساننمای R1 مدلهای قبلی «یونیتیری» را نیز با اختلاف زیادی ارزانتر میکند. ربات ۱۳۰ سانتیمتری و ۳۵ کیلوگرمی G1 با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار عرضه میشود، در حالی که ربات پرچمدار ۱۸۰ سانتیمتری H1 با قیمت ۹۰ هزار و ۸۰۰ دلار عرضه میشود.
رباتهای H1 و G1 در حال حاضر به صورت آزمایشی در شرکتهای سازنده خودروهای برقی «Nio» و «Geely» مورد استفاده قرار میگیرند و وظایف تکراری و دقیق را در خطوط مونتاژ انجام میدهند.
ربات R1 به عنوان یک نمونه با قیمت پایین برای طراحان نرمافزاری طراحی شده است که میخواهند بر اساس همین مجموعه کنترل، محصولات خود را بسازند.
جنگ قیمت رباتهای انساننما
اقدام «یونیتیری» فشار بر رقبای آمریکایی و اروپایی را که برای کاهش هزینهها تلاش میکنند، تشدید میکند، اما آنها هنوز هم بسیار بالاتر از معیار جدید قرار دارند. پیشبینی میشود ربات انساننمای اپتیموس(Optimus) شرکت تسلا که هنوز در مرحله آزمایشی است، تنها زمانی که تولید سالانه آن به یک میلیون واحد برسد، زیر ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.
شرکت «فیگور ایآی»(Figure AI) که ربات Figure02 با وزن ۷۰ کیلوگرم را در کارخانه BMW در کارولینای جنوبی آمریکا آزمایش میکند، به طور غیررسمی حدود ۵۰ هزار دلار قیمت دارد. شرکت BMW این ربات را یکی از پیشرفتهترین رباتهای انساننمای در حال کار مینامد.
ربات انساننمای آپولو(Apollo) محصول شرکت آپترونیک(Apptronik) که اکنون در حال آزمایشهای درون لجستیکی در تأسیسات مرسدس بنز در آلمان و مجارستان است، پس از تولید انبوه، قیمت زیر ۵۰ هزار دلار را هدف قرار داده است.
همچنین ربات دیجیت(Digit) شرکت «Agility Robotics» تقریباً ۲۵۰ هزار دلار قیمت دارد که به صورت ساعتی ۳۰ دلار نیز اجاره داده میشود.
ربات «واکر اس»(Walker S) شرکت یوبیتک(UBTech) که در حال حاضر قطعات را در کارخانههای خودروهای برقی چین جابجا میکند، نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار ارزش دارد.
یک استثنای قابل توجه، پلتفرم متنباز «HopeJR» از شرکت «Pollen Robotics» و «Hugging Face» است که اخیراً با قیمتی حدود ۳۰۰۰ دلار وارد این عرصه شده است، اما همچنان به عنوان یک آزمایش اجتماعی و نه یک ابزار صنعتی در نظر گرفته میشود.
بنابراین برچسب قیمتی زیر ۶۰۰۰ دلاری R1 خودنمایی میکند. اگرچه R1 از اکثر رقبای غربی کوچکتر و سبکتر است، اما عملکرد آکروباتیک آن در ویدئوهای نمایشی نشان میدهد که میتواند با کسری از هزینه، وظایف اساسی حرکتی را انجام دهد و به طور بالقوه سرعت توسعه خود را افزایش دهد.
جاهطلبیهای یونیتیری و چشمانداز صنعتی R1
ربات انساننمای R1 تنها چند روز پس از ثبت اسناد توسط «یونیتیری» نزد نهادهای نظارتی چین عرضه میشود که گامی اولیه به سوی عرضه اولیه عمومی است که برای اواخر سال جاری برنامهریزی شده است.
به نظر میرسد R1 طیف رو به رشد پلتفرمهای انساننمای Unitree را گسترش میدهد و در کنار مدلهای پیشرفتهتر G1 و H1 که هم اکنون در محیطهای صنعتی استفاده میشوند، یک نقطه ورود کمهزینهتر ارائه میدهد.
این شرکت با نشان دادن R1 در حال دویدن روی تپه و معلق زدن روی دستهایش، به دنبال اطمینان دادن به خریداران بالقوه است که قیمت پایین به معنای کیفیت پایین یا یک ربات فقط برای سرگرمی نیست، بلکه در عوض استدلال میکند که این ربات یک پلتفرم آموزشی ماژولار است که میتواند به تدریج به نقشهای صنعتی سبک ارتقاء یابد و این نشان میدهد که چگونه خواهر و برادرهای بزرگتر آن اکنون قطعات را بلند میکنند و قطعات را در کارخانههای خودروسازی چین جوش میدهند.
با توجه به اینکه خودروسازان جهانی و غولهای لجستیک به طور فعال رباتهای انساننمای شرکتهای مختلف را آزمایش میکنند، R1 عرصه جدیدی را برای سختافزارهای سطح پایه ایجاد میکند.
ایسنا
انتهای پیام/ن |