|
روز معلم؛ تجلی اندیشه مطهری در ساختن آیندهای پویا عالی |
|
روز معلم، تنها روز تقدیر نیست؛ روز بازنگری است. بازنگری در این که چگونه میتوانیم نقش اساسی معلمان و اساتید را در حل یکی از بزرگترین چالشهای اجتماعی، یعنی بیکاری، بازتعریف کنیم. توسعه اشتغال در گرو پیوند عمیق آموزش با نیازهای واقعی جامعه است. |
|
سیستان و بلوچستان، حمید داودی راد عضو کارگروه توسعه فضای کسب و کار انجمن علمی کسب و کار ایران، و مدیر مرکز کارآفرینی شتاب پایداردر یادداشتی در رابطه با روز معلم نوشت:
در تقویم ایرانی، دوازدهم اردیبهشت نهفقط روز معلم، بلکه فرصتی است برای نگاهی ژرف به نقش بیبدیل معلمان، اساتید و مدرسان در معماری آیندهای روشن. این روز که به یاد و گرامیداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری، فیلسوف و معلمی با نگاه عمیق به جامعه، نامگذاری شده، نقطه تلاقی تفکر، تربیت و توسعه است.در دنیایی که اشتغال دغدغه اول بسیاری از خانوادههاست، نقش معلمان و اساتید فراتر از انتقال دانش است. آنان هدایتگران نسل جوان بهسوی مهارت، کارآفرینی و صنعتهای زندهای مانند گردشگری هستند.
صنعت گردشگری با ظرفیتهای بالای اشتغالزایی، نیاز به آموزشهای مهارتی دارد. معلمانی که نوجوانان را با ظرفیتهای بومی آشنا میکنند و اساتیدی که نگاه بینرشتهای را ترویج میدهند، آیندهسازان واقعیاند.
در دنیای امروز که اشتغال، به یکی از بحرانها و همزمان اولویتهای ملی بدل شده، نقش نظام آموزشی و مدرسان در هدایت نسل جوان به سوی فرصتهای واقعی و پایدار شغلی، نقشی سرنوشتساز است. یکی از بسترهای کمتر دیدهشده اما ظرفیتدار در این مسیر، صنعت گردشگری است؛ صنعتی زنده، متنوع و درهمتنیده با فرهنگ، تاریخ و طبیعت ایران.
بر اساس آمارهای جهانی، گردشگری یکی از سه صنعت بزرگ جهان از نظر ایجاد شغل بهشمار میرود. ایران، با پیشینهای غنی و تنوع بینظیر اقلیمی و فرهنگی، توان آن را دارد که از این ظرفیت، بهرهای چندوجهی ببرد؛ اما این مهم تنها در گرو آموزش هدفمند، مهارتمحور و مبتنی بر نیازهای واقعی بازار است.
معلمان و اساتید، حلقه نخست انتقال دانش و بینش به نسل جدید هستند. آموزش مهارتهای نوین مرتبط با گردشگری – از راهنمایی تور و مدیریت هتل تا بازاریابی گردشگری دیجیتال و اکوتوریسم – بدون همراهی جدی بدنه آموزش و دانشگاه، تنها در حد شعار باقی میماند.
اساتیدی که با نگاه بینرشتهای، دانش نظری را به مهارتهای عملی پیوند میزنند، و معلمانی که نوجوانان را از سنین پایین با ظرفیتهای بومی مناطق خود آشنا میسازند، در حقیقت پیشقراولان توسعه اشتغال در گردشگریاند. آنان میتوانند ذهنهای جوان را از مسیرهای تکراری و اشباعشده به سمت کارآفرینی در بومگردی، صنایعدستی، تولید محتوا و خدمات نوین هدایت کنند.
شهید مطهری معتقد بود معلم، صرفاً منتقلکننده اطلاعات نیست، بلکه مربی اندیشه و محرک تحول در جامعه است. امروز، هر معلمی که نوجوانی را به کشف ظرفیتهای شهر یا روستای خود تشویق کند، هر استادی که دانشجو را به پژوهش در حوزههای بکر گردشگری سوق دهد، و هر مدرس فنی که مهارتی مرتبط با صنعت سفر را آموزش دهد، دقیقاً در مسیر همان اندیشه متعالی گام برداشته است.
روز معلم، تنها روز تقدیر نیست؛ روز بازنگری است. بازنگری در این که چگونه میتوانیم نقش اساسی معلمان و اساتید را در حل یکی از بزرگترین چالشهای اجتماعی، یعنی بیکاری، بازتعریف کنیم. توسعه اشتغال در گرو پیوند عمیق آموزش با نیازهای واقعی جامعه است. و چه صنعتی پویاتر، در دسترستر و هویتیتر از گردشگری برای تحقق این آرمان؟
انتهای پیام/* |