یادداشت؛ |
جایگاه بی بدیل معلم در تربیت نسل متعهد و متخصص |
|
تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است، نقشی پر رنگ تر از نقش خانواده و پدر و مادر و
به فرموده مقام معظم رهبری معلمان نقش سوزنبان قطار را در جامعه دارند. |
|
در همدان ،مریم مهدوی در یادداشتی درباره نقش معلمان در تربیت نسل بیان کرد،رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نقش معلم را به نقش سوزنبان در مسیر حرکت قطار تشبیه کردهاند، شاید از نظر ما نقش سوزنبان کم اهمیت به نظر بیاید و در سازوکار قطار خیلی به چشم نیاید اما با کمی دقت متوجه این موضوع میشویم که مرگ و زندگی تمام افراد حاضر در قطار به دقت و تعهد و کار سوزنبان بستگی دارد؛ یک لحظه غفلت سوزنبان باعث انحراف قطار از مسیر حرکت شده و در نتیجه جان انسانهای زیادی را به خطر میاندازد. بنابر فرمایش رهبری اگر معلم وظیفه تعلیم و تربیت را به درستی انجام ندهد به راحتی میتواند قطار جامعه را از ریل خارج کند. حال اگر این نقش مهم را زن جامعه برعهده بگیرد، اهمیت آن دوچندان میشود.
»معلم پایه گذار سنت های جامعه »
معلمان زن چون ابتدا با عطوفت مادری نقش معلمی را ایفا می کنندجایگاه و نقش بارز و مشخصي در تربیت و رشد نسلهاي آینده دارند و مهمترین عامل آموزش هستند. به واسطه معلمان زن بسیاري از سنتها و آموزه هاي فرهنگي، اجتماعي، آموزشي، فردي و... به نسل بعد منتقل میشود و یا برعکس در اثر نادیده انگاشتن و کماهمیت جلوه دادن از سوي آنها، کمرنگ شده و یا از بین میرود.
نخستین نقش زنان آموزش است و به جرأت میتوان گفت اولین شغل زنان در جهان #معلمي است. وقتي کودکي متولد میشود آموزش به واسطه مادر از همان ابتدا آغاز میشود و چطور راه رفتن، حرف زدن، برقراری ارتباط با دیگران و... را به کودک خود آموزش میدهد.
برخی از این مادران وارد عرصه آموزش میشوند و آموزش و پرورش را علاوه بر خانوادههای خودشان برای بچههای دیگر هم انجام میدهند و وارد شغلی میشوند که همیشه بهترین و برترین شغل بوده و بهخاطر ویژگی آموزشی که در درون آنها نهادینه شده و به نوعی استعداد خدادادی است از مردان موفقتر عمل میکنند. در تحقیقات زیادی که انجام شده و دانشآموزان مقاطع مختلفی که معلم مرد داشتند با دانشآموزانی که معلم زن داشتند مقایسه شدند و این فرضیه بهدرستی اثبات شده است.
«معلمان زن، قلب آموزش و پرورش» هستند
شایان ذکر است یونیسف در رهنمودهاي خود براي گسترش آموزش زنان و سوادآموزي، استخدام بیشتر معلمان زن را لازم دانسته و در صفحه مجازی این نهاد بینالمللی نوشته شده است: «معلمان در قلب آموزش و پرورش هستند. برای آموزش دختران، معلمان زن نقش به مراتب مهمتر را ایفا میکنند».
در کشور ما بیش از 54 درصد از معلمان را بانوان تشکیل میدهند و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که معلمان افسران نرم پیشرفت کشور هستند، ما بیش از 54 درصد افسر زن برای پیشرفت کشور داریم. همچنین براساس نظر بسیاری از کارشناس آموزشی، کار کردن در مدارس ابتدایی فشارهای زیادی دارد، سروکار داشتن با کودکانی که هریک به نوعی شیطنت و مشکلات خاص خودشان را دارند به درجه بسیار بالایی از صبر و خویشتنداری نیاز دارد، زنان در مقایسه با مردان به میزان بیشتری این صبر و تحمل را در برخورد با کودکان دارند.
معلمی شغل پردغدغهای است که اگر صبر و حوصله در آن نباشد، فرد آموزگار موفقی نخواهد بود. اما معلمان زن اثبات کردهاند که در هر مقطعی میتوانند مادرانه در کلاس درس حاضر شوند و با حوصله و شکیبایی نسل آینده را پرورش دهند و حتی الگوی درستی از نسل سوم زن مسلمان انقلاب را برای نسل نو بسازند.
یکی از مهمترین عناصر اجتماع که تأثیر مهمی در هویتسازی و شخصیتسازی دختران نوجوان و جوان ما دارد معلمان و افسران نرم پیشرفت هستند که در حساسترین دوران رشد یک انسان، این هویت را برای دختران و زنان جامعه ایجاد کنند و این نگاه جامع را به نسل آینده میدهند. در دورانی که شخصیت یک انسان پیریزی میشود، معلم است که میتواند از دختر نوجوان و جوان مسلمان ایرانی یک دختر مؤمن، اندیشمند، قوی، متعهد، متخصص و عفیفه بسازد و خودش نیز بهعنوان یک زن موفق که از همه لحاظ توانمند، متعهد، مسئول و عفیفه است، نیز یک الگوی جامع برای دانشآموزان دختر باشد و بتواند دخترانی تربیت کند که آنها را بهعنوان «الگوی سوم زن مسلمان» به دنیا معرفی کنیم.
مریم مهدوی |