کد خبر: 177376 تاريخ انتشار: 1402/09/18 - 11:00
بخشی از نوع نگرش به هویت جنسی خود مربوط به دوران بارداری مادر است
یک کارشناس خانواده : نیمی از شکلگیری هویت جنسی افراد را در دوران جنینی دختران و پسران دانست.
در همدان حجتالاسلام میلاد صالحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران در همدان با بیان اینکه به باور فرد راجع به جنسیت خود و رفتاری که انجام میدهد هویت جنسیتی گفته میشود، اظهار کرد: این هویت میتواند هماهنگ با جنسیت فیزیولوژیک فرد یا ناهماهنگ با آن باشد.
وی افزود: بخشی از هویت جنسیتی تحت تأثیر شرایط فیزیولوژیک و هورمونها قرار دارد اما بخش دیگری از آن به تربیت خانوادهها، اطرافیان و همبازیهای کودک و نیز اهمیتی که جامعه برای یک جنس قائل است بستگی دارد.
رئیس کمیسیون خانواده و جمعیت استانداری همدان تربیت قبل از تولد را در شکلگیری شخصیت و هویت افراد بسیار موثر دانست و بیان کرد: نوع نگرش دختران و پسران نسبت به جنسیت خود عوامل و ریشههای متعددی دارد که تقریبا ۵۰ درصد از آنان را در دوران بارداری مادر و بخشی دیگر را قبل از بارداری و انعقاد نطفه میتوان یافت و عوامل مختلفی ازجمله محرکهای جنسی، تغذیه و مکان آمیزش والدین ،تربیت پیشاز تولد را شکل میدهند.
وی با بیان اینکه دومین عامل مشکلات هویتی دختران برداشت عمومی آنها از محیط اطراف است، گفت: انتخاب الگو در این نوع از رفتار دختران بسیار مهم و پررنگ است بهگونهای که برخی از دختران تصور خود از آزادی و رهایی را همگام با هنجار شکنی و خروج از چارچوب عرف میدانند.
*وجود نواقص تربیتی در خانواده
صالحی با اشاره به آزادی نسبی رفتاری پسران نسبت به دختران، مطرح کرد: متاسفانه برخی از آزادیهای اختصاص داده شده به پسران ازسوی خانواده نشان از نواقص تربیتی دربین خانواده است و از همین رو دختران با مشاهده این گونه از آزادیهای پسران که به شیوه اشتباهی به آنها اختصاص داده شده است، مقایسه کرده و دچار مشکلات شناخت ذهنی از رفتار خود میشوند.
وی با تأکیدبر اینکه نظام تربیتی نسبت به آموزههای دینی فاصله گرفته است، عنوان کرد: اگر قرآن، کتاب مقدس مسلمان را به عنوان مهمترین منبع تربیتی و در رأس آموزش و تربیت درنظر بگیریم، خواهیم دید که حداقل ۱۰ آیه از این کتاب دینی ویژه نحوه تربیت و رشد دختران را شامل شده است.
رئیس کمیسیون خانواده و جمعیت استانداری همدان با بیان اینکه آشنایی افراد بهویژه دختران با هویت جنسیتی خود در ابعاد جهان بینی، روحی و روانی از جمله روشهای جلوگیری از فرار دختران از هویت و روحیات خود است، افزود: اگر دختران در این شناسایی دچار مشکل شود ناخودآگاه اقدام به نقد و معرفی خود به عنوان جنس مخالف کرده و علاقهمند به دگربینی و یا دگرنمایی میشوند؛ باید توجه داشت که این دگرنمایی و معرفی به عنوان جنس مخالف، تمایزی میان دختر مذهبی و غیر مذهبی ندارد.
*مقابله با دگرنمایی دختران مذهبی مشکل تر از سایر دختران است
وی با اشاره به دگربینی دربین دختران مذهبی، گفت: این دسته از دختران برخلاف دیگر همنوعان خود که علاقهمند به مصرف دخانیات، بدحجابی و ارایشهای نامتعارف هستند، مشتاق به حضور در جبهههای جنگ از جمله شرکت به عنوان مدافعان حرم بوده و علاقهمند به فعالیتهای ویژه آقایان هستند و از این رو برخورد با این دسته از دختران سخت تر از دختران غیرمذهبی است.
صالحی شکنندگی خودساخته را نتیجه دگرنمایی و یا دگربینی دختران دانست و یادآورشد: بحث پذیرش و معاشرت نیکو با این دختران از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود و هرکدام از این دختران پس از گذشت حداقل ۱۰ سال از رفتار و افکار خود پشیمان شده اند اما اکنون این جامعه است که باید آنان را پذیرفته و برای اصلاحشان اقدام کند.
*غفلت خانوادهها از تغییر هویت جنسیتی فرزندان
وی با بیان اینکه متاسفانه والدین از تغییر هویت جنسی فرزندان خود ناآگاه و غافل هستند، عنوان کرد: خانواده نقش بسزایی در شکل گیری هویت جنسی نوجوان دارد و چگونگی رفتار والدین با نوجوان، رابطه با برادران و خواهران، حضور چندین پدیده در خانواده (مثل طلاق، خشونت رفتاری پدران ،گلایه مندی مادران ) و … از جمله عوامل تأثیر گذار هستند.
رئیس کمیسیون خانواده و جمعیت استانداری همدان مطرح کرد: خانواده پیش و بیش از کودکان نیازمند آموزش و آگاهسازی است چراکه هرلحظه امکان دارد در دوران تربیت کودک یک اتفاق غیرمنتظرهای رخ دهد از این رو خانواده باید پاسخگو بوده و از فرزند خود جلوتر باشد.
وی با بیان اینکه باید باور داشت که بدون آموزش اصلاح امکان پذیر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: باید به یادداشت که بدون مطالعه قبلی، هیچگاه نمی توان عهده دار آموزش و تربیت نسل شد.
انتهای پیام/*