کد خبر: 151230                      تاريخ انتشار: 1404/10/05 - 10:03
يک رژيم غذايي که حافظه را تقويت مي‌کند
 
رژيم غذايي مديترانه‌اي به دليل توانايي آن در کمک به کاهش وزن افراد همچنين تقويت قدرت مغز مشهور است.
 
رژيم غذايي مديترانه‌اي به دليل توانايي آن در بهبود سلامت قلب و کمک به کاهش وزن افراد مشهور است. اکنون يک مطالعه جديد بر روي موش‌ها نشان مي‌دهد که اين الگوي غذايي همچنين ممکن است باعث تقويت قدرت مغز افراد شود.
بر اساس نتايج منتشر شده، موش‌هاي آزمايشگاهي که با رژيم مديترانه‌اي تغذيه شدند، تغييراتي در باکتري‌هاي روده شأن مشاهده شد که محققان با حافظه بهتر و بهبود عملکرد شناختي مرتبط دانستند.
«ربکا سولچ اوتايانو»، محقق ارشد از دانشگاه تولان، گفت: يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد که انتخاب‌هاي غذايي مي‌توانند با تغيير شکل ميکروبيوم روده بر عملکرد شناختي تأثير بگذارند.
براي اين مطالعه، محققان طي ?? هفته به موش‌ها رژيم غذايي غني از روغن زيتون، ماهي و فيبر دادند. سن موش‌هاي جوان تقريباً برابر با انسان‌هاي ?? ساله بود.
موش‌ها در مقايسه با گروه ديگري از موش‌ها که از رژيم غذايي غربي سرشار از چربي‌هاي اشباع شده استفاده مي‌کردند، با افزايش چهار نوع باکتري مفيد روده رو‌به‌رو شدند.
به گفته محققان، اين تغييرات در باکتري‌هاي روده با بهبود عملکرد در چالش ماز که براي آزمايش حافظه و توانايي‌هاي يادگيري موش‌ها طراحي شده‌اند، مرتبط است.
نتايج نشان مي‌دهد که گروه رژيم غذايي مديترانه‌اي انعطاف‌پذيري شناختي بهتري يا توانايي سازگاري با اطلاعات جديد را نشان مي‌دهد. آنها همچنين حافظه کوتاه مدت بهتري داشتند.
اين نتايج نشان مي‌دهد که نوجوانان و جواناني که مغز و بدن آنها هنوز در حال بلوغ است، مي‌توانند تحت تأثير مثبت رژيم غذايي مديترانه‌اي قرار گيرند.
اوتايانو گفت: «يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد که رژيم غذايي مديترانه‌اي يا اثرات بيولوژيکي آن مي‌تواند براي بهبود عملکرد تحصيلي در نوجوانان يا عملکرد کاري در بزرگسالان جوان مورد استفاده قرار گيرد.»
وي افزود: «در حالي که اين يافته‌ها بر اساس مدل‌هاي حيواني است، بازتاب مطالعات انساني است که رژيم غذايي مديترانه‌اي را با بهبود حافظه و کاهش خطر زوال عقل مرتبط مي‌کند.»
محققان مي‌گويند افرادي که مي‌خواهند رژيم مديترانه‌اي را دنبال کنند بايد:
• از روغن زيتون به عنوان منبع اصلي چربي استفاده کنند.
• مقدار زيادي سبزيجات، ميوه‌ها و غلات کامل مصرف کنند.
• ماهي و پروتئين‌هاي بدون چربي را به جاي گوشت‌هاي چرب يا فرآوري شده انتخاب کنند.
• مقدار زيادي فيبر را از منابع گياهي مختلف دريافت کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهاي پيام/ن