|
کتاب؛ پاسخگوی نیاز کودکان و نوجوانان |
|
ادبیات کودکان نقش کلیدی در پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات آنان دارد. ادبیات رفتار کودکان و نوجوانان را که آیندهسازان یک کشور هستند را با زبانی جذاب و دلنشین شکل داده و راه زندگی را به آنها نشان میدهد. |
|
از اراک_ روز ۱۸ تیر در تقویم کشورمان به نام روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان، مقارن با روز درگذشت "مهدیآذر یزدی" نویسنده کتابهای " قصههای خوب برای بچههای خوب، قصههای تازه از کتابهای کهن، گربه ناقلا، گربه تنبل، مثنوی برای بچهها و مجموعه قصههای ساده"" در سال ۱۳۸۸ است.
ادبیات کودک و نوجوان از مهمترین بخشها در حوزه ادبیات مکتوب به شمار میرود و به منزله نگاه به زیرساختهای بنیادین فرهنگ است.
نوشتههایی که چون کود مخاطبش است در آن حس و حال کودکانه حاکم بوده و به زبان و نثری مناسب سطح درک کودکان نوشته شده و خواندن این آثار عواطف، تخیل و تفکر این گروه سنی را بر میانگیزد و میپروراند.
یکی از رفتارهایی که میتوان در خانوادهها نهادینه کرد، علاقهمندکردن کودکان و نوجوانان به مطالعه است چراکه کتاب تأثیر شگرف و غیرقابل انکاری در شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارد و میتواند پاسخگوی نیازهای آنها در بسیاری از زمینهها از جمله اجتماعی و ارتباطی، مذهبی، روانی و عاطفی باشد.
علاوه بر آن مطالعه کتابها و آشنایی با ادبیات، باعث کشف استعدادهای آنها، رشد خلاقیت و تقویت مهارتهایی از جمله خواندن و نوشتن، درک مفاهیم، گسترش گنجینه واژگان و آشنایی با شخصیتهای برجسته ادبی و تجارب زندگی آنها میشود.
کودکان امروز، پدران و مادران آینده خواهند بود، لذا هر چه به مسایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این گروه بیشتر توجه شود و خانوادهها وقت بیشتری را برای پرورش و آموزش آنان صرف کنند، در آینده افرادی متعهد و مسئولیتپذیر خواهیم داشت که خود در تربیت آیندگان نقش آفرین خواهند بود.
لذا میطلبد که بیش از پیش نسبت به ادبیات کودک و نوجوان توجه شود حوزه کودک حوزهای مهم، اساسی و دشوار است.
ادبیات کودک، شعر، قصه، داستان و روشهای مختلف آموزشی فرهنگی که هم در خانه و هم در اجتماع با تربیت و آموزش کودکان در ارتباط مستقیم هستند.
ابتدایی ترین ادبیات کودک و نوجوان بر پایه قصهگویی است که به عنوان زیربنای ادبیات این گروه سنی محسوب میشود.
هنری کهن که عمر شکلگیری آن به زمان شکلگیری داستانها و افسانهها برمیگردد.
اما باید توجه داشت که این حوزه تخصصی است و هر نوشتهای را نمیتوان جزو ادبیات کودک و نوجوان به شمار آورد؛ محتوای کتابهای نگاشته شده در حوزه کودک و نوجوانان باید در عین حال که مطابق فهم مخاطب است، شاخصهای مهم جامعهای را که در آن زندگی میکند را نیز داشته باشد تا به نیازهای آنان پاسخ دهد.
ناشران و نویسندگان باید نگراني و وسواس خاصي در مورد انتخاب موضوع و نوشتار کتاب برای کودک و نوجوان داشته باشند. کتابهایی با پیامهاي مهرباني، دوستي، عاقبتاندیشي، رفتار صحیح اجتماعي و بسیاري نکات مثبت دیگر که به مربیان و خانوادهها در هدایت و تربیت غیرمستقیم کودکان و نوجوانان کمک بسیاري کند.
یادداشتی از عاطفه محمدی |