|
چالشها و فرصتهای صادراتی مشاغل خانگی |
|
امروزه کمتر کسی است که با عنوان مشاغل خانگی آشنایی نداشته باشد، بهطوریکه نهتنها در بین محلات و کوچه بازارها بلکه در بین ادارات و نهادهای اقتصادی نیز این دسته از مشاغل به رسمیت شناخته میشوند. |
|
آذربایجان غربی:امروزه کمتر کسی است که با عنوان یا بهتر اگر بگوییم با عناوین مشاغل خانگی آشنایی نداشته باشد، بهطوریکه نهتنها در بین محلات و کوچه بازارها بلکه در بین ادارات و نهادهای اقتصادی نیز مطرح بوده و به رسمیت شناخته میشوند.
بانوان بسیاری هستند که با درست کردند کیک و شیرینی جات خانگی کمک خرج خانواده خود هستند یا با تهیه و فروش انواع ترشیجات در کنار همسر خود تلاش می کنند که چرخ زندگی خود را بچرخانند یا با خیاطی، ارایشگری، دوخت لحاف و تشک و گلدوزی و انواع هنرهای قدیمی و مدرن در تهیه مخارج زندگی خود ایفای نقش می کنند.
در این بین زنان زیادی هستند که کار خود را از یک پارکینگ 50 متری آغاز کرده و بعد از سالها تحمل مرارت و سختی و افت و خیز توانستند اسم و رسمی به هم زنند، برندی خاص درحوزه تولیدی خاص در سطح استان چه بسا کشور و جهان مطرح کنند و به درآمد ارزی بالایی دست پیدا کنند.
گرچه پشتکار و تلاش و امید حرف نخست را میزند، اما بدون شک فراروی افراد فعال در عرصه مشاغل خانگی نیز مشکلات زیادی وجود ندارد، که نیازمند بررسی، آسیبشناسی و رفع مشکل توسط متخصصان امر است تا بتوانند به یک صادرکنند تبدیل شوند.
نداشتن نقشه راه در فرایند تولید، نبود نقدینگی و نبود حمایتهای همه جانبه از سوی دستگاههای ذیصلاح بدون تردید از جمله مشکلات پیش روی این کارگاههای اقتصادی کوچک است، که باعث میشود، این بانوان نتوانند کار خود را گسترش داده و به وادی کارآفرینی قدم بگذارند.
بنابراین تاکید می شود دولت و نهادهای مربوط در همه زمینهها از جمله ارائه تسهیلات گرفته تا فراهم کردن بازار فروش و حتی توسعه این راهبرد اقتصادی و اشتغالزایی در کشور تدابیر اصولی اتخاذ کنند، چرا که در این صورت شاهد توسعه روز افرون این مشاغل در کشور خواهیم شد. یادداشت از سونیا بدیع انتهای پیام/* |