معاون وزیر بهداشت خبر داد؛

رشد چشمگیر موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ تولد فرزند سوم حدود ۱۹ درصد افزایش یافت

معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توقف سقوط آزاد کاهش موالید در کشور پس از اجرای قانون جوانی جمعیت خبر داد و گفت: میزان موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال کشور با اجرای این قانون افزایش چشمگیری یافته است.
رشد چشمگیر موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ تولد فرزند سوم حدود ۱۹ درصد افزایش یافت
1403/02/23 - 16:33
تاریخ و ساعت خبر:
193175
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حسین فرشیدی روز شنبه به مناسبت هفته ملی جوانی جمعیت (۲۴ تا۳۰ اردیبهشت) در یک نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: میزان زایمان سوم مادران از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و حتی زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تکالیف وزارت بهداشت در حوزه سلامت و آموزش مشخص بوده و بیش از ۹۵ درصد از وظایف خود را در بحث قانون جوانی جمعیت اجرایی کرده است.
تولد افزایش نوزادان معلول شایعه است
معاون وزیر بهداشت گفت: آمار و ارقامی در مورد فرآیندهای ژنتیکی در موالید نداریم و افزایش تولد فرزندان معلول و مبتلا به بیماریها شایعه بوده است و نوزادان در بدو تولد تحت غربالگری بیماریها قرار می گیرند.
فرشیدی در پاسخ به اینکه آیا کشور در چاله جمعیتی قرار دارد، تاکید کرد: هنوز رشد جمعیت در کشور داریم و زمان را برای رشد باروری از دست نداده ایم؛ بر این اساس می توان گفت که در چاله جمعیتی قرار نداریم.
خدمات رایگان مراقبت‌های دوران بارداری
رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: ۳۲ هزار بهورز و ۲۲ هزار مراقب سلامت و ۱۳ هزار و ۸۰۹ ماما در مراکز بهداشتی و درمانی داریم که در حوزه‌هایی چون زایمان طبیعی و مشاوره فرزندآوری فعالند.
صابر جباری به فعالیت ۲ هزار و ۸۵۶ پزشک متخصص زنان در بخش دولتی و ۱۰ هزار و ۲۰۰ ماما در بخش درمان اشاره کرد و افزود: در بخش غیردولتی نیز ۶ هزار و ۸۸۹ متخصص زنان در کشور فعالیت می کنند.
وی با بیان این که جلسات قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت به طور منظم برگزار می شود، گفت: در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ حدود ۸.۷ درصد کاهش ثبت ازدواج داشتیم و ازدواج ها به عدد ۴۸۱ هزار و ۲۶ مورد رسید. طلاق در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهش داشته و از ۲۰۷ هزار و ۸۴۰ طلاق به ۲۰۱ هزار و ۴۸۶ مورد رسیده است که کاهش ۳ درصدی را نشان می دهد.
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی خوابگاه‌های متاهلی، خاطر نشان کرد: تعداد خوابگاههای متاهلی از ۸۰۷ خوابگاه به هزار و ۱۰۲ خوابگاه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تعداد دانشجویانی که وام متاهلی دریافت کردند، از هزار و ۶۹۳ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲۲ هزار و ۳۷۵ نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.
فریز تخمک فقط برای دختران مبتلا به بیماری
جباری با بیان اینکه هیچ گونه افزایش ثبت نوزادان مبتلا به ناهنجاریها نداشتیم، گفت: برای دختران مجرد زیر ۳۰ سال که مبتلا به بیماری از جمله سرطان هستند، فریز تخمک انجام می شود و آیین نامه آن در حال تدوین است.
وی ادامه داد: در زایمان سوم، بیش از ۱۸۸ هزار تولد و در زایمان چهارم به بیش از ۶۳ هزار تولد و زایمان پنجم نیز بیش از ۲۰ هزار تولد در سال گذشته در کشور رسیده است.
فعال شدن ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان سازی جمعیت
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعال شدن ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان سازی جمعیت برای نخستین بار خبر داد و با یادآوری اینکه سال گذشته وزارت بهداشت به عنوان دستگاه برتر در حوزه جوان سازی جمعیت در کشور انتخاب شد، افزود: وزارت بهداشت به تمام تکالیف قانونی خود در این حوزه عمل کرده است.
جباری با اشاره به فعالیت ۴۸۲ مرکز آموزش حین ازدواج در کشور ادامه داد: این مراکز موضوعاتی چون سلامت جنسی، باروری و پیشگیری از عوارض بارداری را به زوج‌های جوان آموزش می‌دهند.
این مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی به مادران باردار ارایه می شود و شاخص مراقبت‌های پیش از بارداری ۵۰ درصد افزایش یافته تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.











جباری اضافه کرد: ارزیابی های شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می دهد ۹۸ درصد کلاس‌های آموزشی برای زوجین به صورت حضوری برگزار شده و ۹۰ درصد زوجین از این کلاس ها و آموزش ها راضی بوده اند. ۶۰ درصد زوجین نیز از مدت برگزاری کلاس ها راضی بوده اند و آگاهی زوجین قبل و بعد از برگزاری کلاس ها بررسی شده و زوجین در نظرسنجی ها از عدد ۱۲، نمره میانگین ۸.۷ را به کلاس ها داده اند.
وی با اشاره به این که در زمینه خدمات باروری سالم ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در شبکه بهداشت به مادران ارائه می شود، اظهار کرد: شاخص های مراقبت های پیش از باروری و حین باروری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ روند افزایشی داشته است.
وی با بیان این که در حوزه ناباروری، سهمیه فلوشیپ ناباروی از ۲۶ نفر در سال ۱۴۰۲ به ۳۸ نفر رسیده و تخصص زنان نیز از ۲۹۲ سهمیه به ۳۴۴ رسیده است، اذعان داشت: رشد چشمگیر حق الزحمه دستیاران به ویژه برای متاهلان و بانوان نیز در این راستا انجام شده است.
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواه و مدارس وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: همچنین شاهد رشد بیش از چهار برابری دریافت کنندگان آموزش ضمن خدمت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رشد ۸۰ درصدی پژوهش های جمعیت محور در کشور هستیم.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، قانون جوانی جمعیت، حسین فرشیدی فرزند آوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو